Laatste nieuws
16.15'Selectie Manchester United helemaal klaar met kritiek van clubicoon Paul Scholes'
16.08Duidelijkheid voor Ajax en Feyenoord: KNVB stelt Klassieker-scheidsrechter aan
16.05Grote lof voor PSV'er van Bosz: 'Zorgt ervoor dat we blijven voetballen'
16.00'FIFA dwingt Europese clubs tot betalingen aan Rusland, PSV kreeg Til-ultimatum'
15.56Controverse in Seattle: Iran en Egypte spelen 'Pride Match' op WK
15.45Ajax moet drie steunpilaren missen in Champions League-duel met Qarabag
15.45Weghorst ontbreekt in selectie Ajax voor Champions League-duel met Qarabag
15.45PSV-trainer Bosz bewondert 'tegenpool' Simeone: 'Hij moet iets bijzonders hebben'
15.40'Ik heb nog één droom, nu deze operatie ondergaan en focussen op mijn WK-missie'
15.30Nog één keer: Kento Shiogai bezorgd NEC drie punten met laat doelpunt
15.30Oranje oefent tegen Haalands Noorwegen en Ecuador in aanloop naar WK
15.25Verweij ziet Grim seizoen afmaken bij Ajax: 'Directeur zal tijd moeten krijgen'
15.25De beelden: Go Ahead-verdediger Deijl maakt zéér knullig eigen doelpunt tegen AZ
15.04Nederlands elftal vult weg naar WK 2026 in en maakt oefentegenstanders bekend
15.00Oranje het doel: 'Als je bij PSV speelt is dat heel normaal'
15.00Uit het oog, maar niet uit het hart: deze spelers kwamen uit voor PSV én Atlético
14.50Driessen heeft hard advies voor Slot: 'Hij is de bestbetaalde Liverpool-speler'
14.46Weet Ajax zijn eerste punten te pakken deze campagne?
14.45'Liverpool steunt Slot: Salah buiten selectie voor duel met Internazionale'
14.45Met welke elf spelers zou jij starten tegen Qarabag FK?
14.35Bosz deelt 'bewondering' voor tegenstander: 'Hij heeft iets heel bijzonders'
14.35Groningen-clubicoon nu technisch directeur: 'Zou Resink graag bij mijn club zien'
14.15PSV-aankoop Wanner imponeert El Ahmadi: 'Hij heeft wat weg van Ødegaard'
14.15'Dick Schreuder zou heel goede trainer voor Ajax zijn qua voetbalfilosofie'
14.09Ajax toont interesse in transfervrije Tomiyasu
14.05VP-Voetbalkantine: 'Ajax moet werk maken van de komst van Tomiyasu'
14.02De beelden: prachtig eerbetoon voor David di Tommaso in Galgenwaard
13.55Driessen mengt zich in Timber-discussie: 'Bijlow zijn contract loopt ook af'
13.45Italiaanse kranten zijn unaniem over Noa Lang na topper Napoli - Juventus
13.40Verweij gaat in op geruchten rond Tomiyasu: 'Is bij Ajax aangeboden, maar...'
13.12Zomeraanwinst PSV gaat in op geruchten: 'Nooit iets gehoord over Real Madrid'
13.00Eredivisie-degradant weet niet te imponeren: 'Poep in de broek, lijkt soms wel'
12.55Til blikt lachend terug naar bizar opstootje tussen Slot en Simeone
12.45Liverpool-icoon neemt het op voor Slot: 'Salah heeft zichzelf voor gek gezet'
12.45'Ajax ruikt kans bij Bayern München: talentvolle aanvaller mag vertrekken'
Resultaten x
binnenland

Amateurclubs in voetbal kiezen massaal voor gesponsorde warming-up shirts

Het is zaterdagochtend ergens in Nederland op een amateurvoetbalveld: het eerste elftal loopt het veld op voor de warming-up en is te zien in identieke warming-up shirts met natuurlijk het clublogo en een aantal lokale sponsors. Steeds meer clubs in amateurvoetbal kiezen hiervoor.

12-09-2025 10:35 door Redactie ELF Voetbal

Waar vroeger de welbekende trainingsjasjes onmisbaar waren op het veld, zien we dat het tegenwoordig dit soort warming-up sportkleding met bedrukking is die onmisbaar is in amateurvoetbal. Clubs investeren vaker in stijlvolle, gepersonaliseerde kleding, terwijl sponsors profiteren van een extra podium. In dit artikel lees je er meer over.

Reclame bij amateurvoetbal: van bord langs de lijn naar sportkleding

Kijken we naar de geschiedenis van reclame en sponsoring bij amateurvoetbal, dan zien we dat met name borden en leuzen langs de lijn decennialang de standaard waren. Hoewel dit zeker functioneel was (en is), is dit op het moderne voetbalveld vaak niet meer voldoende door het gebrek aan dynamiek. De komst van gepersonaliseerde warming-up shirts verandert dit beeld: hiermee beweegt de sponsor namelijk letterlijk over het voetbalveld, zichtbaar voor supporters.

Net als bij voetbalshirts met sponsors erop zorgt zo’n warming-up shirt voor een groter effect voor de sponsor: een voetballer in zo’n shirt die rennend over het voetbalveld gaat, trekt immers meer aandacht naar het merk dan een bord dat ergens hangt. Wat ook mooi meegenomen is, is dat foto’s en video’s van rennende en spelende voetballers vaker online worden gedeeld, bijvoorbeeld op sociale media. Hierdoor ontstaat er voor een sponsor een extra laag van zichtbaarheid, wat extra mooi meegenomen is.

Gepersonaliseerde kleding zorgt vaak voor beter teamgevoel

Dat gepersonaliseerde warming-up sportkleding veel voordelen kan betekenen voor de sponsor is natuurlijk logisch. Maar: dat is zeker niet de enige reden waarom steeds meer amateurclubs voor dit soort sportkleding kiezen. Wat bijvoorbeeld ook erg interessant is, is het feit dat dit soort kleding kan zorgen voor een beter teamgevoel. Identieke shirts, zowel warming-up shirts als voetbalshirtjes, maken het team direct zichtbaar als team en juist dat zorgt voor meer clubgevoel. Hiermee laat een team zien dat ze georganiseerd zijn en dat ze de teamspirit belangrijk vinden.

Het grappige hiervan is dat dit iets is dat tegenstanders ook opvalt en dat ze hierdoor onder de indruk kunnen zijn vanaf de start van een wedstrijd. Tegelijkertijd levert dit voor de sponsor natuurlijk ook van alles op: zodra hun naam onderdeel is van de teamidentiteit wordt de verbinding tussen de club en het bedrijf automatisch sterker. Ze dragen als het ware een beetje bij aan de uitstraling van een voetbalteam, waardoor zowel het voetbalteam als het bedrijf zelf sterker overkomt.

Warming-up shirts zijn ook toegankelijk voor kleinere sponsors

Wat we verder zien bij warming-up shirts is dat dit soort shirts vaak wat toegankelijker zijn voor kleinere sponsors dan de voetbalshirts waarin een wedstrijd wordt gespeeld. Sponsoring op warming-up shirts is in de meeste gevallen namelijk veel beter te betalen, mede door het feit dat de shirts in verhouding korter worden gedragen. Hierdoor is sponsoring ook voor kleinere lokale bedrijven een optie, waardoor meer bedrijven een kans krijgen op het voetbalveld in amateurvoetbal.

Samen met de voetbalclub kan er gekeken worden naar verschillende opties voor dit soort shirts. Er is namelijk van alles mogelijk op het gebied van gepersonaliseerde warming-up shirts in amateurvoetbal: van logo’s tot bedrijfsnamen en van rugnummers tot namen. Clubs én sponsors kunnen hun wensen vaak eenvoudig en snel doorgeven aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in het bedrukken van sportkleding zodat het resultaat bij zowel de voetbalclub als de sponsor past.

Tips voor clubs en sponsors met betrekking tot sportkleding bedrukken

Nieuwsgierig wat gepersonaliseerde warming-up shirts voor je voetbalclub in de amateurvoetbal kunnen betekenen? In dat geval is het in ieder geval zaak om op zoek te gaan naar een of meerdere sponsors. Samen maak je duidelijke afspraken over de sportkleding: het is belangrijk om voordat er besteld wordt af te spreken wie het geheel betaalt, welk logo of welke tekst er op de shirts komt te staan en hoe de shirts verdeeld gaan worden. Maak ook meteen afspraken over de kleur en de pasvorm.

Des te beter de shirts passen en matchen bij het voetbalteam, des te beter. Het is goed om te weten dat kleine details zoals rugnummers of namen net dat verschil kunnen maken voor zowel spelers als sponsors. Verder moet je op zoek gaan naar een betrouwbare partner om dit soort sportkleding te laten bedrukken. Ga altijd voor een bedrijf dat ervaring heeft met kleinere oplages en het bedrukken daarvan. Op die manier zorg je niet alleen voor een professionelere uitstraling van je voetbalclub en -teams, maar ook voor meer team spirit én een goede verbinding met lokale bedrijven.




Aanmelden
avonturiers Laatste: Orhan Dzepar blij met keuze voor Olympiakos Nicosia: "In de zomer was het ruim veertig graden"
hoe is het met..? Laatste: Hoe is het met.. Brian Priske?
transfergeruchten Laatste: Dit is de verdediger waarop zowel Ajax als PSV azen: Ko Itakura
superelf Laatste: SuperELF Ben Rienstra, veelzijdige middenvelder
kleedkamerhumor Laatste: Alexander Büttner, grappenmaker bij Vitesse: "Als ik me verveel pak ik er een rolletje tape bij"
jukebox Laatste: DE JUKEBOX: Carlens Arcus (Vitesse)
cultheld Laatste: Iván Campo: Koninklijke kelderklasser
voetballer x Laatste: Voetballer X: "Ik heb gracieuze trainers zien veranderen in beulen"
Privacyverklaring
X <

Wat is jouw leeftijd?

Om content en uitingen over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten dat je oud genoeg bent. Je kan hoe dan ook onze website bezoeken.

24 jaar of ouder
Jonger dan 24 jaar

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.