Waar vroeger de welbekende trainingsjasjes onmisbaar waren op het veld, zien we dat het tegenwoordig dit soort warming-up sportkleding met bedrukking is die onmisbaar is in amateurvoetbal. Clubs investeren vaker in stijlvolle, gepersonaliseerde kleding, terwijl sponsors profiteren van een extra podium. In dit artikel lees je er meer over.
Reclame bij amateurvoetbal: van bord langs de lijn naar sportkleding
Kijken we naar de geschiedenis van reclame en sponsoring bij amateurvoetbal, dan zien we dat met name borden en leuzen langs de lijn decennialang de standaard waren. Hoewel dit zeker functioneel was (en is), is dit op het moderne voetbalveld vaak niet meer voldoende door het gebrek aan dynamiek. De komst van gepersonaliseerde warming-up shirts verandert dit beeld: hiermee beweegt de sponsor namelijk letterlijk over het voetbalveld, zichtbaar voor supporters.
Net als bij voetbalshirts met sponsors erop zorgt zo’n warming-up shirt voor een groter effect voor de sponsor: een voetballer in zo’n shirt die rennend over het voetbalveld gaat, trekt immers meer aandacht naar het merk dan een bord dat ergens hangt. Wat ook mooi meegenomen is, is dat foto’s en video’s van rennende en spelende voetballers vaker online worden gedeeld, bijvoorbeeld op sociale media. Hierdoor ontstaat er voor een sponsor een extra laag van zichtbaarheid, wat extra mooi meegenomen is.
Gepersonaliseerde kleding zorgt vaak voor beter teamgevoel
Dat gepersonaliseerde warming-up sportkleding veel voordelen kan betekenen voor de sponsor is natuurlijk logisch. Maar: dat is zeker niet de enige reden waarom steeds meer amateurclubs voor dit soort sportkleding kiezen. Wat bijvoorbeeld ook erg interessant is, is het feit dat dit soort kleding kan zorgen voor een beter teamgevoel. Identieke shirts, zowel warming-up shirts als voetbalshirtjes, maken het team direct zichtbaar als team en juist dat zorgt voor meer clubgevoel. Hiermee laat een team zien dat ze georganiseerd zijn en dat ze de teamspirit belangrijk vinden.
Het grappige hiervan is dat dit iets is dat tegenstanders ook opvalt en dat ze hierdoor onder de indruk kunnen zijn vanaf de start van een wedstrijd. Tegelijkertijd levert dit voor de sponsor natuurlijk ook van alles op: zodra hun naam onderdeel is van de teamidentiteit wordt de verbinding tussen de club en het bedrijf automatisch sterker. Ze dragen als het ware een beetje bij aan de uitstraling van een voetbalteam, waardoor zowel het voetbalteam als het bedrijf zelf sterker overkomt.
Warming-up shirts zijn ook toegankelijk voor kleinere sponsors
Wat we verder zien bij warming-up shirts is dat dit soort shirts vaak wat toegankelijker zijn voor kleinere sponsors dan de voetbalshirts waarin een wedstrijd wordt gespeeld. Sponsoring op warming-up shirts is in de meeste gevallen namelijk veel beter te betalen, mede door het feit dat de shirts in verhouding korter worden gedragen. Hierdoor is sponsoring ook voor kleinere lokale bedrijven een optie, waardoor meer bedrijven een kans krijgen op het voetbalveld in amateurvoetbal.
Samen met de voetbalclub kan er gekeken worden naar verschillende opties voor dit soort shirts. Er is namelijk van alles mogelijk op het gebied van gepersonaliseerde warming-up shirts in amateurvoetbal: van logo’s tot bedrijfsnamen en van rugnummers tot namen. Clubs én sponsors kunnen hun wensen vaak eenvoudig en snel doorgeven aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in het bedrukken van sportkleding zodat het resultaat bij zowel de voetbalclub als de sponsor past.
Tips voor clubs en sponsors met betrekking tot sportkleding bedrukken
Nieuwsgierig wat gepersonaliseerde warming-up shirts voor je voetbalclub in de amateurvoetbal kunnen betekenen? In dat geval is het in ieder geval zaak om op zoek te gaan naar een of meerdere sponsors. Samen maak je duidelijke afspraken over de sportkleding: het is belangrijk om voordat er besteld wordt af te spreken wie het geheel betaalt, welk logo of welke tekst er op de shirts komt te staan en hoe de shirts verdeeld gaan worden. Maak ook meteen afspraken over de kleur en de pasvorm.
Des te beter de shirts passen en matchen bij het voetbalteam, des te beter. Het is goed om te weten dat kleine details zoals rugnummers of namen net dat verschil kunnen maken voor zowel spelers als sponsors. Verder moet je op zoek gaan naar een betrouwbare partner om dit soort sportkleding te laten bedrukken. Ga altijd voor een bedrijf dat ervaring heeft met kleinere oplages en het bedrukken daarvan. Op die manier zorg je niet alleen voor een professionelere uitstraling van je voetbalclub en -teams, maar ook voor meer team spirit én een goede verbinding met lokale bedrijven.

